Til forsidenUdskrivKontakt
Deutsch English

Kirkerne ved Tøndermarsken

18. august, kl. 20.30: Rømø Kirke
20. august, kl. 20.30: Hjerpsted Kirke
21. august, kl. 20.30: Ballum Kirke
22. august, kl. 20.30: Løgumkloster Kirke
Hvert arrangement varer ca. 45-60 min.

I Tøndermarsken ligger kirkerne langs kysten som fyrtårne for trækfuglene, og for at understrege denne linje fra Rømø via Ballum og Hjerpsted og ind til baglandets kirkelige kulturelle centrum i Løgumkloster, arrangeres der koncerter og performances i og ved de fire kirker.

Uden for kirkerne vil et klokketema danne ramme om hvert arrangement med blandt andet Løgumklosters Klokkenistskoles transportable klokkespil. Det transportable klokkespil spiller én sats af det til lejligheden nykomponeret musikstykke af Christoffer Møller, hvorefter et kor vil tage over for til sidst at synge i samspil med klokkespillet. Inden for i kirkerummene vil der være forskellige arrangementer i de forskellige byer

I kirkerummet i Rømø Kirke lægges der vægt på det rumlige og bevægelsen, der allerede begynder på kirkegården og leder tilhørerne ind i kirken og kirkerummet. Aftenen bliver en installation som publikum befinder sig midt i og er en vigtig del af.

I Hjerpsted Kirke sættes der fokus på den innovative litteratur, hvor man kan forvente en kreativ, litterær oplevelse. Digte vil gå i samspil, modspil og medspil med kirkens egne tekster der er på bænke, vægge, ja overalt i kirken.

I Ballum Kirke vil sang og musik være i centrum. Det bliver en musikdramatisk aften der vil virke som en mini-opera inspireret af Misthusums undergang og Sorgagre fortællingen.

I Løgumkloster Kirke samles trådene. Publikum bevæger sig i 3 forskellige grupper med en guide rundt til kirkens mange rum: selve kirken, kapitelsalen, gangene og dormitoriet, hvor der høres musik, digte og gregoriansk sang. Christoffer Møllers klokkespils-komposition, som har været uropført sats for sats ved de forudgående tre arrangementer, opføres til sidst i sin helhed. Publikum bliver igen en del af aftenens installation og de vil være med til at gøre kirken lige så puslende af liv som den har været i munkenes tid.

Medvirkende: Peter Langberg (klokkenist), Malwina Gahrn (pianist), Claus Gahrn (komponist, elektronisk musik-mand), Erik Trigger Olesen (digter), Christina Dahl (sanger, performer), Hans Christian Hein (organist)

Kurateret af rektor på Kirkemusikskolen Peter Langberg og performer og operasanger Christina Dahl.

Malwina Gahrn er født i Polen og uddannet pianist på I.J. Paderewski Musikakademi i Poznan, hvor hun i 2003 fik diplomeksamen med udmærkelse. Hendes lærer var prof. Alicja Kledzik. Herefter kom hun til Danmark for at videreudvikle sit spil og hendes interesse for musik fra det 20. århundrede. Malwina afsluttede i 2008 solistklasse med højeste karakter på Vestjysk Musikkonservatorium i Esbjerg med docent Jørgen Hald Nielsen som lærer.
Malwina har spillet talrige koncerter i Polen, Danmark og andre nordiske lande både som solist, kammermusiker og akkompagnatør/repetitør. Hun har deltaget i masterclasses hos bl.a. Lee Kum-Sing og Jonathan Powell. Malwina er specielt aktiv på ny-musik-området, og danner kerne i Gahrn Ensemble, der specialiserer sig i at spille moderne musik, ofte med elektronik, og har uropført mere end 25 værker. Både med Gahrn Ensemble og som solist har Malwina medvirket i indspilningen af en cd med ny dansk musik. Malwina har modtaget en lang række stipendier og legater, bl.a. Odd Fellow Legat og senest Markwarths Legat til udgivelse af en solo cd.

Claus Gahrn er født i Esbjerg og uddannet på Vestjysk Musikkonservatorium, 1999-2006, som klassisk guitarist og senere som komponist med speciale i elektroakustisk musik og musikformidling. Timelærer på VMK indenfor musikteknologi, analyse og lydkunst.
Claus virker som komponist med profil indenfor moderne kammermusik og klassisk elektroakustik musik. Han har opført værker i hele Skandinavien samt i England, Rusland og Polen og har modtaget bestillinger fra bl.a Esbjerg Ensemble, Trio Pihl´ald og The Chain. Claus har desuden arbejdet intensivt med improvisation og kreative kompositionsprocesser for både børn og voksne. Siden 2000 har han været kunstnerisk leder af Gahrn Ensemble – et klassisk ensemble som har specialiseret sig i moderne musik og musikformidling. Claus var kurator og arrangør af festivalerne "Ny Musik - Danmark/Polen" og "TONESPACEfestival 2006"

Erik Trigger Olesen er digter, havnearbejder og bosiddende i Esbjerg. Efter job som kontorassistent i et fiskeeksportfirma, begyndte han i 1982 som havnearbejder. Trigger har blandt andet fået optaget en række digte i Hvedekorn og debuten kom i 1991 med digtsamlingen Asfaltbark. Hans forfatterskab omfatter desuden Helvedshunden (digte), Savnbærerne (digte), Pestskibet (digte), VI digte (digte), Måneelevatoren (billedbog) og den meget roste Rimfiskeremser - fiskenes ABC (billedbog)
Trigger har siden 1997 haft tillidshverv i Dansk Forfatterforening. Han har adskillige gange modtaget arbejdslegater fra Statens Kunstfond og var i foråret 2008 ’Writer in Residence’ ved kunst-institutionen Künstlerhaus Lukas i Ahrenshoop i Tyskland.

Christina Dahl er uddannet klassisk sanger (mezzosopran) fra musikerperformer-linien på Det Fynske Musikkonservatorium i 2001. Hun arbejder meget med ny kompositionsmusik og nye koncertformer og har sunget adskillige uropførelser og bl.a. optrådt på Mix 0.1 i Århus, på Odense Performance Festival og på Musikhøst i Odense. Christina har gennem de sidste mange år arbejdet på at gøre klassisk musik og sang tilgængeligt for et større publikum ved at udvide grænserne for selve koncertformen. Hun er medstifter af og medvirkende i Art on Stage, som arbejder med tværgående kulturprojekter med rødder i den klassiske musik og har selv iscenesat og opført flere musikteaterforestillinger på Svalegangen i Århus og Den Anden Opera/Plex i København. Hun stod i 2004 bag den anmelderroste Danmarkspremiere på Peter Maxwell Davies’ operamonolog The Medium. Derudover synger hun regelmæssigt kirkekoncerter, er solist med kor og orkester i forskellige sammenhænge og har medvirket i flere forestillinger på Den Fynske Opera samt på Århus Kammeropera. Christina Dahl danner sammen med guitarist Anne-Mette Skovbjerg duoen Orfeus, har derudover sunget koncerter med vokalensemblet GAIA og AROS vokal ensemble, bl.a. ved indvielsen af AROS museum. Se desuden www.christinadahl.net.